Przeskocz do głównej zawartości
Strona Główna
O projekcie
Wydarzenia
Oferta projektu
Szkoły zawodowe
FAQ
Kontakt
Przejdź do wyszukiwania
 

   

 Komponent międzynarodowy

 

Od początku 2012 roku działania projektu objęły także współpracę międzynarodową, która prowadzona była w partnerstwie z francuskim regionem Rodan-Alpy oraz niemieckim Krajem Związkowym Turyngia. W 2014 roku, po wejściu Chorwacji do UE, włączono do projektu region Istria. Potrzeba wdrożenia komponentu ponadnarodowego projektu wynikała z faktu, iż małopolskie szkoły zawodowe potrzebują większego dostępu do nowoczesnych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań, stosowanych w krajach Europy Zachodniej. Dodatkowym celem było zwiększenie liczby szkół kształcących zawodowo, które nawiążą współpracę z firmami zagranicznymi..

Działania realizowane w ramach współpracy w komponencie przełożyły się na wypracowanie, wspólnie z partnerami – niemieckim, francuskim i chorwackim, innowacyjnych rozwiązań w odniesieniu do wybranych branż zawodowych. Uczniowie małopolskich szkół mieli możliwość poznania specyfiki kształcenia, nowych metod i technologii, stosowanych zarówno w Niemczech i Francji, jak i w Chorwacji. W ramach działań zaplanowanych w komponencie, przewidziane została m.in. organizacja wizyt studyjnych przedstawicieli małopolskich szkół zawodowych (uczniów i nauczycieli) w szkołach zawodowych w regionach partnerskich, w trakcie których uczestnicy mieli możliwość poznania procesów nauczania i obserwacji technologii stosowanych w przemyśle – dzięki wizytom w zakładach pracy a także w centrach kształcenia praktycznego. Formuła organizacyjna wizyt studyjnych umożliwiła nawiązanie współpracy małopolskich szkół z przedsiębiorstwami z regionu Rodan-Alpy, z Turyngii i z Istrii o profilu produkcyjnym zgodnym z kierunkiem kształcenia polskich szkół.  Kolejnym elementem działań była współpraca z ekspertami branżowymi w celu opracowania innowacyjnych form nauczania w wybranych wspólnie tematach.

Realizacja działań współpracy międzynarodowej

W 2012 roku, po fazie działań przygotowawczych, podpisano umowę z niemieckim krajem związkowym Turyngia i przystąpiono do praktycznej realizacji działań we współpracy z partnerem niemieckim. Równocześnie trwało uzgadnianie ram współpracy z Regionem Rodan-Alpy we Francji – negocjowanie treści umowy międzynarodowej oraz wybór szkół francuskich do przeprowadzenia wizyt studyjnych, co doprowadziło do zawarcia umowy z tym regionem 24 czerwca 2013 r. W 2014 roku rozpoczęto rozmowy na temat włączenia chorwackiego regionu Istria, jako trzeciego partnera do komponentu ponadnarodowego.  Realizacja komponentu ponadnarodowego w partnerstwie z trzema podmiotami wpłynęła pozytywnie na działania zaplanowane do jego realizacji. Zakres tematyczny komponentu został rozszerzony zarówno pod względem merytorycznym jak kulturowym i językowym. Ponadto, biorąc pod uwagę dominujące gałęzie gospodarki w regionach partnerskich, działania zostały zróżnicowane pod względem merytorycznym. Z partnerem niemieckim zaplanowano działania głównie z zakresu branży budowalnej i mechaniczno-mechatronicznej, z partnerem francuskim wymiana doświadczeń ukierunkowana została na branżę usługową oraz rolno-przetwórczą. Natomiast we współpracy z Chorwacją dominowała turystyka i gastronomia.

I wizyta studyjna

W 2012 roku od 1-8 grudnia odbyła się pierwsza wizyta studyjna w Niemczech. Uczniowie z Małopolski i Turyngii spotkali się w Erfurcie, by pod kierunkiem niemieckich i polskich nauczycieli poznać najnowsze technologie w informatyce, robotyce, mechatronice, fotowoltaice i elektrotechnice. Zajęcia odbywały się w Andreas Gordon Schule, która jest zespołem szkół zawodowych, pełni również funkcję placówki kształcenia ustawicznego. Grupa informatyków zgłębiała tajniki sieci komputerowych CISCO, a młodzi małopolscy mechatronicy  próbowali swoich sił w programowaniu sterowników LOGO. Ponadto uczestnicy wizyty przygotowali oprogramowanie robotów typu Robotino, poznawali proces produkcji ogniw solarnych oraz zajmowali się inteligentnymi systemami sterowania domem.

Oprócz codziennych zajęć w szkole, nauczyciele i uczniowie śledzili praktyczne zastosowania poznanych technologii w zakładach pracy. W firmie PV Silicon mogli obserwować zaawansowany technologicznie proces produkcji wafli wykorzystywanych do budowy ogniw solarnych, w firmie Schuller Pressen – produkcję olbrzymich pras przemysłowych, a w spalarni śmieci przy miejskiej elektrowni poznali nowoczesną technologię pozyskiwania energii ze spalania odpadów. 

 Grupa spotkała się również z Prezydentem Erfurtu, Andreasem Bauseweinem, który jest absolwentem Andreas Gordon Schule oraz miała możliwość zwiedzić zabytkową siedzibę władz Kraju Związkowego Turyngia. Poznając najnowocześniejsze technologie oraz organizację kształcenia zawodowego w Turyngii, uczestnikom wyjazdu wystarczyło czasu, by zobaczyć dwa piękne miasta: Weimar i Erfurt, w których – dzięki odbywającym się co roku o tej porze jarmarkom bożonarodzeniowym – panowała niepowtarzalna atmosfera.

II wizyta studyjna

Druga wizyta studyjna, w trakcie której uczniowie małopolskich szkół zawodowych wymieniali wiedzę i doświadczenia ze swoimi rówieśnikami z Turyngii (Jena), odbyła się od 14 do 20 kwietnia 2013 roku. Zajęcia z zakresu gastronomii, hotelarstwa, nauczania bilingwalnego w hotelarstwie i gastronomii, optyki oraz mechatroniki samochodowej przeprowadzali w szkole Berufsbildenes Schulzentrum Jena Göschwitz wspólnie polscy i niemieccy nauczyciele.

Grupy gastronomiczna i hotelarska poznały tajniki kuchni regionalnej Turyngii, procedury meldowania i wymeldowywania w hotelach, system kategoryzacji hoteli, serwis angielski oraz odbyły błyskawiczny kurs barmański.  Grupy te zwiedziły hotel Steibenberger Esplanade w Jenie oraz zaplecze i kuchnię hotelową.  Mechatronicy samochodowi uczyli się obsługi nowoczesnego sprzętu diagnostycznego w szkole, a także odwiedzili Centrum Kształcenia Praktycznego w Gerze oraz autoryzowany serwis Mercedesa w Jenie.

Grupa optyków, po zajęciach w szkolnych warsztatach optycznych, obserwowała zastosowanie poznanych technologii w Zakładach Optycznych Carla Zeissa. Uczniowie i nauczyciele zwiedzili również muzeum optyczne, gdzie poznali historię optyki ze szczególnym uwzględnieniem  wynalazków Carla Zeissa i Ottona Schotta oraz dawne i współczesne  sposoby produkcji soczewek.

Program wizyty studyjnej uzupełniony został o dodatkowe atrakcje: spotkanie z prezydentem Jeny, spektakl w planetarium, zwiedzanie Jeny, Weimaru i Erfurtu. Dzięki nawiązanym kontaktom, szkoły będą w przyszłości kontynuować  współpracę z placówkami z Turyngii. Druga wizyta studyjna w Turyngii odbywała się w ramach komponentu ponadnarodowego projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”.

III wizyta studyjna

W lipcu 2013 roku odbyła się pierwsza wizyta w regionie partnerskim Rodan-Alpy. Uczniowie z małopolskich szkół zawodowych gościli w Lyonie – stolicy regionu. Wizyta studyjna poświęcona była handlowi i sprzedaży. Uczniowie brali udział w zajęciach z negocjacji handlowych, zarządzania przedsiębiorstwami, promocji i marketingu, które odbywały się w Instytucie CARREL. Młodzież uczestniczyła także w trzech rozprawach toczących się w sądzie francuskim – była to okazja do obejrzenia nowoczesnego budynku sądu, sali rozpraw, a także zapoznania się z procedurami sądowymi we francuskich instytucjach wymiaru sprawiedliwości, z funkcją sędziego, asesorów, prokuratora, obrońcy. Po rozprawach młodzież mogła porozmawiać z sędzią i zadać mu pytania dotyczące jego pracy, stroju, itp.
Uczniowie najbardziej zadowoleni byli z wizyt w przedsiębiorstwach, gdzie obserwowali praktyczne zastosowanie przyswojonych wcześniej wiadomości. Młodzież została podzielona na dwuosobowe grupy. Każda z nich odwiedziła przedsiębiorstwo handlowe w towarzystwie ucznia francuskiego, odbywającego tam praktykę zawodową. Francuscy koledzy objaśniali funkcjonowanie danej jednostki, formy obsługi klienta, relacje między klientem a sprzedawcą, zasady eksponowania i magazynowania towaru. Piękno i historię Lyonu młodzież mogła poznać w trakcie zwiedzania starej części miasta oraz dzielnicy Fourvière z Bazyliką Fourvière wpisaną na listę zabytków UNESCO oraz podczas rejsu statkiem po Rodanie i Saonie. Wizyta we Francji trwała 9 dni, od 20 do 28 lipca 2013 r. Podróż urozmaicono zwiedzaniem starej części Pragi oraz katedry w Strasbourgu. 

IV i V wizyta studyjna

Od 22 do 28 września 2013 roku w szkołach Ernst Benary Schule i Walter Gropius Schule w Erfurcie w Turyngii gościły dwie delegacje uczniów z dziesięcioma nauczycielami. Uczniowie odbywali zajęcia w 10 grupach. Specjalizujący się w poligrafii, budownictwie, klimatyzacji i instalacjach grzewczych, instalacjach sanitarnych oraz matalotechnice mieli zajęcia wspólnie z uczniami z Walter Groupis Schule. Natomiast grupy: ciastkarstwo, florystyka, architektura krajobrazu, gastronomia oraz fryzjerstwo gościły w szkole Ernst Benary Schule. 

Zajęcia szkolne zostały wzbogacone o wizyty w przedsiębiorstwach oraz wizyty w centrach kształcenia praktycznego. Przyszli budowlańcy odwiedzili Centrum Szkoleniowe Budownictwa oraz Fabrykę Prefabrykatów Żelbetowych, wizyta w zakładzie obróbki metali i produkcji maszyn dotyczyła zajęć z zakresu metalotechniki. Wizyta w oczyszczalni ścieków odbyła się dla grupy instalacje sanitarne oraz grupy klimatyzacja i instalacje grzewcze. Grupa poligraficzna odwiedziła drukarnię. Uczniowie ze szkoły Ernest Benary Schule zwiedzali wybrane zakłady fryzjerskie w Erfurcie, odbyli wizytę w Centrum Kształcenia Zawodowego Izby Rzemieślniczej w Erfurcie, wizytę w Centrum Ogrodniczo-Parkowym Egapark, uczestniczyli w pokazie baristycznym „Świat kawy”. Uczniowie zwiedzili w Erfurcie wybrane kwiaciarnie, cmentarz miejski (architektura krajobrazu), zakłady gastronomiczne oraz Instytut Architektury Krajobrazu. W godzinach popołudniowych uczniowie zwiedzili Erfurt oraz Weimar.

VI wizyta studyjna

Cykl wyjazdów w 2013 roku zakończył się 9-dniową wizytą w szkole francuskiej Lycée Agroalimentaire de Lyon w Saint Genis Laval niedaleko Lyonu, która odbyła się w terminie 19-27 października. Zajęcia laboratoryjne z chemii, mikrobiologii i biotechnologii uzupełnione zostały wyjątkowo ciekawymi wizytami w przedsiębiorstwach rolno-przetwórczych w regionie. W czasie zajęć praktycznych uczniowie wykonywali doświadczenia chemiczne, poznawali biochemiczne techniki identyfikacji mikroorganizmów, inicjowali i obserwowali proces zakwaszania mleka przy użyciu szczepów bakterii Lactobacillus bulgaricus oraz Streptococcus thermophilus przeprowadzany w celu produkcji jogurtu. Młodzież uczestniczyła także w sześciu wizytach w przedsiębiorstwach przetwórstwa żywności: wytwórni czekolady, zakładzie produkującym mrożonki, firmie produkującej dania gotowe, przedsiębiorstwie przygotowującym posiłki dla żywienia zbiorowego, zakładach przetwórstwa mięsnego oraz w rodzinnym gospodarstwie rolnym, specjalizującym się w hodowli krów mlecznych rasy Prim Holstein, których mleko sprzedawane jest m. in. firmie DANONE oraz przerabiane na śmietanę, masło, sery i jogurt. Uczniowie mogli prześledzić w najdrobniejszych szczegółach cały proces produkcji żywności, oglądnąć różne metody obróbki żywności, utrwalania i przechowywania produktów spożywczych. Poznali też etap sprzedaży wyrobów gotowych, tzw. bezpośrednią sprzedaż produktów, która odbywa się zarówno w miejscu produkcji, np. w sklepach przyzakładowych, jak i w punktach sprzedaży bezpośredniej, oferujących wyroby rolników z rynków lokalnych zrzeszonych pod jednym szyldem.

Niezwykle ciekawa okazała się dla uczniów wizyta na farmie, gdzie po zwiedzeniu obory i serowni oraz przedstawieniu procesu wytwarzania sera, zostali ugoszczeni przez gospodarzy posiłkiem, składającym się m. in. z wyrobów własnych oraz wędlin przywiezionych przez rolników z St Martin-en-Haut. Serdeczność i otwartość gospodarzy oraz ich gotowość do zdradzenia wszystkich tajników produkcji była ujmująca. Tak  jak podczas poprzednich wizyt studyjnych, uczniowie polscy poznawali także system kształcenia zawodowego we Francji, w którym szczególnie zainteresował ich sposób organizacji praktyk zawodowych. Pracowity tydzień został uatrakcyjniony zwiedzaniem starego Lyonu oraz przepięknej Bazyliki Fourvière wpisanej na listę zabytków UNESCO.

Seminarium tematyczne

W listopadzie 2013 roku Województwo zrealizowało kolejny etap wspólnego projektu, polegający na organizacji seminariów dla uczniów i nauczycieli, którzy nie mieli możliwości wzięcia udziału w wizytach studyjnych.

Podczas 9 seminariów, w których wzięło udział 375 uczniów, nauczyciele ze szkół z Turyngii przedstawili autorskie opracowania w zakresie hotelarstwa i gastronomii, programowania robotów i budowy sterowników oraz optyki.

VII wizyta studyjna

Rok 2014 rozpoczął się 9-dniową wizytą we Francji, podczas której polscy uczniowie gościli równocześnie w dwóch siedzibach francuskiej szkoły Centre de formation d’apprentis régional des Maisons Familales Rurales: MFR « Le Chalet » Saint André le Gaz, gdzie zgłębiali tajniki mechaniki samochodowej oraz w MFR d’Annecy le Vieux specjalizującej się w przygotowaniu uczniów do pracy w sektorze turystycznym. Wizyta odbyła się w marcu 2014 roku.

Duże wrażenie na przyszłych mechanikach zrobiły pracownie samochodowe wyposażone w 23 samochody osobowe, specjalistyczne przyrządy oraz aparaturę diagnostyczną. Polscy uczniowie wspólnie z grupą uczniów francuskich uczestniczyli w praktycznych zajęciach, które obejmowały m.in. montaż i demontaż oraz sprawdzenie amortyzatorów i wtrysków, kontrolę podgrzewania i dogrzewania świec żarowych, kontrolę zasilania w silnikach z zapłonem iskrowym czy badanie poprawności działania układu hamulcowego. Młodzi ludzie odwiedzili także fabrykę Renault TRUCKS w Saint-Priest koło LYONU, gdzie z bliska mogli zobaczyć proces produkcji silników samochodów ciężarowych.  Gospodarze zadbali o urozmaicenie programu zajęciami sportowymi (mecz piłki nożnej /5:5/, mecz rugby, gra w petankę, zawody na ściance wspinaczkowej), a także kulturalnymi – zwiedzanie grot w La Balme zamieszkanych przez 20 gatunków nietoperzy oraz zapoznanie się z procesem produkcji słynnych likierów Chartreuse i historią zakonu Kartuzów.

Grupa uczniów z obsługi ruchu turystycznego, poza zajęciami teoretycznymi w szkole obejmującymi m.in. kurs zarządzania relacjami z klientami, poznała w praktyce obowiązki pracowników biur turystycznych oraz przewodników górskich, a także metody marketingu turystycznego i promocji  walorów turystycznych regionu. Polscy uczniowie pod opieką francuskich kolegów, pełniących funkcję przewodników, mieli okazję zwiedzić ciekawe miejsca turystyczne, z których słynie Górna Sabaudia: zamek i stare miasto w Annecy, Chamonix oraz Plateau de Gliere – gdzie poznali historię ruchu oporu we Francji. Z pewnością niezapomnianą atrakcją był wjazd kolejką na Aiguille du Midi (3842 m n.p.m.), skąd można podziwiać przepiękną panoramę masywu Mont Blanc. Ponadto, francuscy uczniowie opowiadali wiele o swojej pracy w Biurach Turystycznych (we Francji nauka zawodu odbywa się w systemie dualnym i połowa czasu przeznaczona jest na pracę w przedsiębiorstwach).

Niezwykle serdeczne przyjęcie i natychmiastowa integracja polskich uczniów ze szkolną społecznością była odbiciem filozofii funkcjonowania szkół Maisons Familales Rurale (po polsku: Wiejskie Szkoły Rodzinne), która zakłada, że uczniowie są gospodarzami szkoły, spędzają wspólnie czas przy posiłkach, na zajęciach sportowych i kulturalnych co sprawia, że w szkole panuje swobodna, rodzinna atmosfera.

Seminaria tematyczne

W terminie 8-10 kwietnia 2014 r. odbyły się trzy seminaria dla uczniów z branży budowlanej. Ich tematami były: nowoczesne technologie w budownictwie, technika sanitarna i klimatyzacja.

Eksperci niemieccy ze szkoły Walter-Gropius Schule z Erfurtu zaprezentowali m.in. funkcjonowanie pompy ciepła oraz interaktywne media w budownictwie. W seminariach wzięło udział łącznie 325 uczniów małopolskich szkół zawodowych.

VIII wizyta studyjna

Od 4 do 10 maja 2014 r. uczniowie i nauczyciele ze szkół zawodowych w Małopolsce po raz drugi odwiedzili szkołę w Jena Göschwitz. W wizycie wzięli udział uczniowie kształcący się w zakresie gastronomii, hotelarstwa, mechatroniki i instalacji sanitarnych i grzewczych.

Grupa hotelarsko-gastronomiczna poznała zasady przyznawania gwiazdek niemieckim hotelom, odbyła zajęcia z filetowania oraz przyśpieszony kurs barmański. Interesującym punktem była wizyta w Muzeum Klusek w Heichelheim, gdzie uczniowie zapoznali się z historią ziemniaka i procesem produkcji klusek. Nie obyło się również bez degustacji tego turyngeńskiego przysmaku.

Uczniowie brali również udział w Dniu Europejskim w szkole Jena Göschwitz, na który przybyli goście z Ministerstwa Edukacji Turyngii i przedstawiciele władz oświatowych z regionu Owernia we Francji. Na spotkaniu przedstawiono systemy kształcenia zawodowego w trzech krajach Trójkąta Weimarskiego i odbyła się ciekawa dyskusja na temat podobieństw i różnic w zaprezentowanych systemach edukacji.

Grupa mechatroników programowała sterowniki Siemens LOGO i podczas zwiedzania firmy MKF miała okazję zaobserwować wykorzystanie technik programowania w produkcji. Instalatorzy urządzeń sanitarnych i grzewczych  przeprowadzali eksperymenty związane z optymalizacją centralnego ogrzewania na zestawie doświadczalnym WILO Brayn i zwiedzili firmę ASI świadczącą usługi związane z instalacjami grzewczymi.

IX wizyta studyjna

Ostatnia wizyta studyjna w roku 2014 miała miejsce na przełomie czerwca i lipca. Tym razem polskich uczniów, kształcących się w zawodzie murarza, gościła szkoła Bâtiment Travaux Publics Centre de Formation des Apprentis de l’Ain w miejscowości Bourg en Bresse. Młodzież uczestniczyła w zajęciach teoretycznych i praktycznych z budownictwa i odwiedziła zakłady pracy związane z branżą budowlaną.

Świetnie wyposażona pracownia murarska z indywidulanymi stanowiskami pracy oraz szkolny plac budowy umożliwiły uczniom samodzielne wypróbowanie technik murarskich podczas tynkowania, budowy muru, schodów i parapetów. Bardzo pouczające, ze względu na okazję do porównania polskich i francuskich sposobów pracy i sprzętu, były także zajęcia na rusztowaniach. Uczniowie polscy i francuscy, podzieleni na ekipy w mieszanym składzie, skonstruowali trzykondygnacyjne rusztowania, a także zapoznali się z zagadnieniami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.

Olbrzymie zainteresowanie uczniów wzbudziła wizyta w cegielni Wienerberger – przedsiębiorstwie specjalizującym się w produkcji wyrobów ceglanych, w tym budowlanych cegieł izolacyjnych. Ogromne hale produkcyjne, automatyzacja produkcji i praktyczna prezentacja wykorzystania materiałów budowalnych wytwarzanych w cegielni, wywarły na uczniach duże wrażenie. Z ciekawością oglądali również w pełni wyposażony i umeblowany „dom pasywny”, charakteryzujący się zachowaniem komfortu cieplnego przy bardzo niskim lub zerowym zużyciu energii, udostępniony przez firmę francuską, specjalizującą się w wykorzystaniu technologii energooszczędnych. Zwiedzili także budowę domu – bliźniaka w stanie surowym, mogli porozmawiać z majstrem i obejrzeć plany budynku.

Ponadto polscy uczniowie, wspólnie z grupą uczniów francuskich, uczestniczyli w zajęciach teoretycznych z matematyki, czytania planów, języka francuskiego, technologii budowlanych. Była to wspaniała okazja do wymiany informacji na temat różnic w systemach kształcenia i metodach nauczania w Polsce i we Francji. Polscy uczniowie zwrócili szczególną uwagę na powszechny we Francji system dualny, doceniając jego atrakcyjność dla praktycznej nauki zawodu.

Czas wolny również obfitował w atrakcje – zwiedzenie królewskiego klasztoru Brou w Bourg en Bresse, wizyta w uroczym średniowiecznym miasteczku Pérouges, spacer po starym Lyonie, rozpoczęty w Bazylice Fourvière oraz spływ kajakami po rzece Ain dostarczyły niezapomnianych emocji i pozostawiły piękne wspomnienia.

Seminaria tematyczne

W listopadzie 2014 roku odbyło się 8 seminariów z udziałem ekspertów francuskich z trzech szkół z regionu Rodan-Alpy, w których miały miejsce wizyty studyjne w latach 2013-2014. Seminaria dotyczyły zagadnień z branży rolno-przetwórczej, handlu i sprzedaży oraz obsługi ruchu turystycznego. W wykładach wzięło udział kilkuset uczniów szkół zawodowych z całej Małopolski.

X wizyta studyjna

Cykl wizyt studyjnych we Francji zakończył się marcową wizytą w szkole Lycée Professionel Hôtelier de Largentière w Largentière. Zajęcia z obsługi klienta w języku angielskim i wspólne gotowanie  uzupełnione zostały bardzo ciekawymi wizytami w przedsiębiorstwach rolno-przetwórczych w regionie.

W czasie warsztatów trwających 2 dni uczniowie polscy kształcący się w zawodzie kucharz i kelner przygotowali wieczór św. Patryka wraz ze swoimi francuskimi kolegami. Była to okazja do integracji oraz do zapoznania się z nowymi technikami kulinarnymi podczas wykonywania wyrafinowanych potraw. Francuzi dwukrotnie przygotowali dla Polaków uroczysty obiad obfitujący w potrawy kuchni francuskiej. Grupa kelnerów miała zajęcia z obsługi klienta w języku angielskim.

Uczestnicy wyjazdu poznali produkty regionalne takie jak kasztany jadalne, sery kozie i wina. Dużą atrakcją była wizyta w zakładzie produkcji sera koziego Picodon oraz w piwnicach win w Ruoms, a także na lokalnym targu.

Tak, jak podczas poprzednich wizyt studyjnych, uczniowie polscy poznawali także system kształcenia zawodowego we Francji oraz sposób organizacji praktyk zawodowych.

Miłym gestem było zaproszenie polskiej grupy do Merostwa Largentière na spotkanie z władzami miasteczka. Uzupełnieniem profesjonalnych zajęć było zwiedzanie przepięknego miasteczka Largentière oraz centrum historycznego departamentu Ardèche – Aubenas.

Seminaria tematyczne

W dniach 14-15 kwietnia 2015 r. odbyły się seminaria z florystyki i architektury krajobrazu prowadzone przez ekspertów z Niemiec, natomiast w dniach 20-21 kwietnia 2015 r. miały miejsce po dwa seminaria z hotelarstwa i budownictwa. Łącznie we wszystkich seminariach uczestniczyło 318 uczniów z 23 małopolskich szkół. Seminaria te, tak jak poprzednie, pozwoliły uczestnikom na wymianę doświadczeń, zapoznanie się z rozwiązaniami i metodami nauczania stosowanymi w regionach partnerskich, podniesieniu poziomu wiedzy i kompetencji a także nawiązanie współpracy pomiędzy uczestnikami.

XI i XII wizyta studyjna

Rok 2015 upłynął pod znakiem Chorwacji. Zorganizowano aż siedem wizyt studyjnych w tym kraju. Pierwsza z nich odbyła się w dniach 16 – 24 maja 2015 r. Grupa 30 uczniów szkół zawodowych z Małopolski wraz z 4 nauczycielami odwiedziła półwysep Istria w Chorwacji. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych w dwóch chorwackich szkołach.

Informatycy oraz jedna z dwóch grup ekonomistów zamieszkali w miasteczku Pazin, które leży w sercu półwyspu i jest centrum administracyjnym regionu. Uczniowie brali udział w wybranych zajęciach w szkole Srednja Skola Jurija Dobrile w Pazinie. Uczestniczyli m. in. w lekcjach informatyki dotyczących programowanie sterowników oraz w lekcjach z zakresu elektrotechniki, podczas których chorwaccy uczniowie prezentowali projekty swoich prac dyplomowych. Innym razem były to lekcje socjologii dla przyszłych ekonomistów oraz lekcje księgowości, podczas których potencjalni księgowi przyglądali się poprawie testu dotyczącego użycia planu kont księgowych. W dniu 21 maja br. polska grupa studyjna została zaproszona do Urzędu Miasta Pazin na spotkanie z burmistrzem Pazina, Renato Krulčićem, następnie do Urzędu Zupanii Istarskiej w Pazinie, gdzie odbyła się prezentacja dotycząca historii, tradycji oraz systemu samorządowego regionu Istrii. Uczniowie zaproszeni zostali także na uroczyste obchody Dnia Szkoły do Domu Kultury w Pazinie. Była to możliwość do zapoznania się z osiągnięciami uczniów pazinskiej szkoły, zarówno w sferze nauki jak i kultury. Uczniowie prezentowali przed społecznością szkolną i władzami miejskimi swoje talenty aktorskie i wokalne.

Natomiast druga grupa ekonomistów wraz z elektrotechnikami udała się do szkoły w Labinie. Uczestniczyli oni w wybranych zajęciach w szkole Srednja Skola Mate Blazine. Były to m. in. w warsztaty z zakresu elektrotechniki, w trakcie których zrobiono pomiary ciągłości przewodu PE między główną szyną uziemiającą a poszczególnymi punktami instalacji domowej na tablicy symulacyjnej oraz wykonano prostą instalacji z łącznikami schodowymi. Natomiast grupa ekonomistów zapoznała się z działaniem szkolnej firmy symulacyjnej Honeyland jak również z głównymi działami tej jednostki: administracja-księgowość, zbyt, marketing i zaopatrzenie. Grupa ta przeanalizowała także strukturę organizacyjną i ofertą firmy Honeyland oraz jej listę płac.

Grupa z Labina odwiedziła także elektrociepłownię Plomin w Krsan.

Wizyta studyjna na półwyspie Istria była bardzo pouczająca. Młodzież ze szkół małopolskich zaznajomiła się z nowymi metodami zdobywania wiedzy i poznała inny styl uczenia się. Natomiast małopolscy nauczyciele mieli możliwość poznania innych, alternatywnych metod nauczania.  Podczas zajęć młodzież doskonale wykorzystywała swoje umiejętności językowe komunikując się ze sobą w języku angielskim, polskim i chorwackim.

W chwilach wolnych od zajęć szkolnych uczestnicy wizyty studyjnej zwiedzili najbardziej znane miejscowości nadmorskie półwyspu Istria, m. in. Pulę, Rovinj, Porec oraz Motovun. W czasie podróży do Chorwacji zwiedzili również stolicę Chorwacji Zagrzeb, a w drodze powrotnej miasto Varażdin.

XIII i XIV wizyta studyjna

Kolejne dwie wizyty studyjne w Chorwacji odbyły się w dniach 12 – 20 września 2015 r. Jedna grupa licząca piętnastu uczniów ze szkół z branży turystyczno – gastronomicznej uczestniczyła w lekcjach odbywających się w szkole Turističko-Ugostiteljska Škola Antona Štifanića w mieście Poreč w zakresie hotelarstwa i cukiernictwa. Druga grupa, również piętnastu uczniów, ze szkół branży turystyczno – gastronomicznej uczestniczyła w zajęciach organizowanych w szkole Gospodarska Škola – Instituto Professionale w miejscowości Buje w zakresie hotelarstwa i gastronomii. Każdej grupie towarzyszyło dwóch nauczycieli z Małopolski, którzy opiekowali się uczniami oraz dwóch przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, którzy czuwali nad stroną organizacyjną wyjazdu.

Celem wizyt studyjnych było zaznajomienie polskich uczniów z metodami nauczania w chorwackich szkołach. Uczniowie kształcący się w zawodzie hotelarz zwiedzili również nowoczesne czterogwiazdkowe hotele leżące na wybrzeżu morza Adriatyckiego, m. in. Valamar Isabella Hotel w Poreču, Laguna Parentium Hotel w Poreču oraz Hotelu Sol Garden Istra w Umagu. Poza uczestniczeniem w kierunkowych zajęciach uczniowie wzięli udział w różnego rodzaju lekcjach, m. in. lekcji języka niemieckiego, matematyki, historii, geografii oraz języka chorwackiego. Mieli też praktyczne zajęcia w trakcie których przygotowywali tradycyjne chorwackie ciasta i wypieki.

Uczniowie mieli także okazję zwiedzić najpopularniejsze turystycznie miejscowości regionu: Motovun, Pulę oraz Rovinj. W piątek 18 września w Poreču odbyła się konferencja, podczas której polscy uczniowie przedstawili przygotowane przez siebie prezentacje z zakresu hotelarstwa, cistkarstwa i gastronomii. W wydarzeniu wzięli udział oprócz grupy polskich uczniów i nauczycieli, uczniowie chorwaccy, nauczyciele i dyrektorzy szkół z regionu Istria, przedstawiciele administracji lokalnej oraz lokalne media. W drodze powrotnej do Polski uczniowie odwiedzili miasto Zagrzeb - stolicę Chorwacji.

W dniach 3 – 11 października 2015 r. miały miejsce wizyty studyjne w dwóch różnych szkołach w Puli w regionie Istria w Chorwacji, w których wzięła udział grupa 30 uczniów szkół średnich zawodowych z Małopolski wraz z 4 nauczycielami. W ciągu 5 dni spędzonych na Istrii uczniowie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych w chorwackich szkołach oraz w wizytach zawodoznawczych.

Mechanicy samochodowi oraz instalatorzy sanitarni brali udział w wybranych zajęciach w szkole Industrijsko-obrtnička škola Pula. Mechanicy uczestniczyli w zajęciach teoretycznych i praktycznych związanych z układem rozrządu. Instalatorzy sanitarni wykonali ćwiczenie praktyczne polegające na łączeniu rur metodą zgrzewania. Obie grupy odwiedziły firmę Buric AutoZubak prowadzącą serwis aut z grupy VAG, salon sprzedaży i świadczącą usługi gwarancyjne i pogwarancyjne oraz blacharskie. Uczniowie zapoznali się także z technologią wytwarzania ogniw solarnych w firmie produkcyjnej Tehnomont w Puli.

Grupa ekonomistów i elektroników udała się do włoskiej szkoły mniejszości narodowej Talijanska srednja škola - Scuola Media Superiore Italiana "Dante Alighieri" Pola. Na pierwszych zajęciach polegających na wykonywaniu pomiarów elektrycznych, uczniowie zapoznali się z nowoczesną bazą pracowni elektrycznej i elektronicznej i bardzo dużą liczbą pomocy dydaktycznych produkowanych przez sponsora szkoły - włoską firmę Elektronica Veneta. Na zajęciach uczniowie poznawali sposoby regulacji i pomiaru prędkości obrotowej silników asynchronicznych, pracę silnika jako prądnicy i wzajemne oddziaływanie na siebie przewodów z przepływającym prądem. Odbyły się także zajęcia z informatyki: programowanie w Pascalu oraz z układów analogowych: montaż generatorów o przebiegu prostokątnym i sinusoidalnym na wzmacniaczach operacyjnych, wyznaczanie częstotliwości przebiegów, obserwacja przebiegów na oscyloskopie.

Wspólnie z nauczycielami z włoskiej szkoły polska grupa zwiedziła stocznię Uljanik, która zrobiła na uczniach duże wrażenie oraz firmę Tesu Uljanik produkującą generatory prądotwórcze do zastosowań na różnego typu okrętach.

 

Uczniowie z obu szkół odwiedzili także Triest we Włoszech, gdzie poznali system kształcenia zawodowego w tamtejszych szkołach zawodowych przedstawiony przez pracowników Centrum Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego ENFAP oraz brali udział w zajęciach warsztatowych w pracowni instalacji klimatyzacji.

Młodzież z małopolskich szkół zaznajomiła się z nowymi metodami zdobywania wiedzy i poznała inny styl uczenia się. Natomiast małopolscy nauczyciele mieli możliwość poznania innych, alternatywnych metod nauczania.  Podczas zajęć młodzież doskonale wykorzystywała swoje umiejętności językowe komunikując się ze sobą w języku włoskim, polskim i chorwackim.

Uczniowie mogli zwiedzić przepiękne zakątki Chorwacji, a także Słowenii i Włoch: Porec, Motovun, Rovinj, Pulę, Piran i Triest.

XV wizyta studyjna

Ostatnia z wizyt studyjnych w Chorwacji odbyła się w świątecznej, grudniowej atmosferze. Grupa 10 uczniów z zawodowych szkół średnich z Małopolski wraz z 2 nauczycielami udała się do miasta Buje w regionie Istria.

Uczniów z Polski gościła włoska szkoła mniejszości narodowej Talijanska srednja škola - Scuola media superiore italiana "Leonardo da Vinci" Buje  w Buje. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych w szkole oraz w wizytach zawodoznawczych.

Grupa ekonomistów uczestniczyła w lekcjach ekonomii z grupą uczniów chorwackich. Uczniowie mieli okazję przećwiczyć zakładanie firmy w Chorwacji oraz poznać angielskie słownictwo zawodowe.

Grupa informatyków zajmowała się tymczasem konstruowaniem bramek logicznych i zbudowała prosty elektryczny kalkulator.

Obie grupy wysłuchały wykładu nauczyciela ekonomii na temat ekonomiczno-demograficznej sytuacji Istrii i znaczenia rozwoju turystyki dla rozwoju gospodarczego. Następnie uczniowie mieli za zadanie przygotować i przedstawić pomysły na przedłużenie sezonu turystycznego w Istrii na okres późnej jesieni, zimy i wczesnej wiosny.

Uczniowie rozegrali towarzyski mecz siatkówki Polska-Chorwacja, który dużą przewagą wygrali Polacy.

Pobyt obfitował w wizyty zawodoznawcze. Uczniowie odwiedzili międzynarodową firmę Rockwool w Podpicanie produkującą wełnę kamienną (materiał izolacyjny) i poznali proces jej produkcji, supernowoczesną winiarnię Kozlovic w Mamjanie, gdzie zapoznali się z technologią wytwarzania wina, rodzinną wytwórnię oliwy z oliwek Agro Millo w Buje wyposażoną ze środków UE, firmę FAISA w Buje produkującą futerały i akcesoria do okularów ekskluzywnych marek (np. D&G, Chanel etc.), pięciogwiazdkowy ekskluzywny hotel Lone w Rovinj oraz rodzinny czterogwiazdkowy kameralny hotel San Rocco w Brtonigla – Verteneglio z wielokrotnie nagradzaną restauracją, mieszczący się w XVI-wiecznym, odrestaurowanym budynku. Dzięki wizytom uczniowie poznali procesy produkcyjne oraz mieli możliwość poznać sektory, na których opiera się dobrze prosperująca gospodarka Istrii.

Tak, jak podczas poprzednich wizyt studyjnych, uczniowie polscy poznawali także system kształcenia zawodowego w Chorwacji, a nauczyciele metody nauczania w tym kraju.

Uczniowie zwiedzili przepiękne zakątki Chorwacji, a także Węgier i Słowenii: Porec, Rovinj, Pulę, Novigrad, Groznjan, Opatiję, Umag, Rabac, Labin, Piran, Ljubljanę i Budapeszt.